RESOLUCIÓ núm. 41, de 10 de juliol de 2022, de la Sindicatura Electoral del Consell per la República Catalana, relativa a la proposta de Consulta d ́Iniciativa Popular núm. 20 formulada amb el nom: “Immersió lingüística a Catalunya”.
Segons la Resolució núm. 19 sobre la interpretació del Reglament de Mecanismes de Consulta en relació amb el procediment de les consultes d’iniciativa popular i en compliment de les disposicions de l’ article 8 punt 1 en relació a l’article 9 apartats a) i b) del Reglament de Mecanismes de Consulta (RMC) respecte a les competències que li son pròpies a aquesta Sindicatura en quant a garantir la transparència, l’objectivitat i el principi d’igualtat en tot el desenvolupament dels processos de participació ciutadana i democràcia directa previstos en el RMC, i més concretament d ́acord amb l l’article 11 punts 2, 3, 5 i 6 del RMC en quant a la necessitat de verificar la legitimació dels proposants i l’adequació temàtica, funcional, territorial i procedimental de qualsevol proposta de consulta que es formuli, en sessió celebrada el 10 de juliol de 2022 la Sindicatura Electoral i amb l ́assistència de tots els seus membres titulars, ha adoptat per unanimitat la següent:
RESOLUCIÓ D ́AVALUACIÓ DE LA PROPOSTA DE CONSULTA D’INICIATIVA POPULAR: “Immersió lingüística a Catalunya”
PRIMER.- Comprovada la legitimació del proposant, la proposta conté les dades establertes de l’article 11.2 del RMC, que són:
a) Nom de la Consulta: Immersió lingüística en català
b) Pregunta de la Consulta: La llengua catalana ha de ser la llengua vehicular de totes les matèries que s’imparteixen als centres educatius de Catalunya—tret de les matèries de llengua castellana, anglesa i altres llengües estrangeres—?
c) Respostes possibles de la consulta: ·Sí. ·No. ·No ho tinc clar. d) Àmbit territorial o sectorial del cens a consultar : Tots els inscrits.
e) Previsions de calendari de realització : inicis del curs escolar. 2022-2023: setembre-octubre d’aquest any 2022.
f) Percentatge de vot mínim per considerar aprovada una opció en funció del nombre de respostes possibles: 51%.
SEGON.- Complerts els requisits anteriors s’ha procedit a examinar si l’abast temàtic o funcional de la consulta plantejada es troba dins dels paràmetres fixats en l’article 4 del RMC per les consultes d’iniciativa popular.
En aquest cas, la consulta plantejada es troba dins l’abast temàtic o funcional previst en l’article 4.1 del RMC doncs es refereix a aspectes regulats a l ́article 9 punt a) del RF, atès que la determinació a prendre pel Consell per la República respecte a la immersió lingüística als centres educatius tindria relació amb el que hauria de ser l’acció política del Consell per la República.
TERCER.- Verificada la legitimitat del proposant, que la consulta conté les dades mínimes exigides a l’article 11.2 del RMC i que l’abast temàtic o funcional de la consulta es troba dins del que disposa el seu article 4.1, en compliment de l’article 11 apartat 6 punts b) i d) del RMC s’ha de procedir a la verificació de la pertinència de la pregunta i respostes segons el que exigeix l’article 11 apartat 5 del RMC i la definició i adequació de la consulta a la resta de paràmetres tècnics com abast territorial o sectorial.
L’article 11 apartat 5 del RMC exigeix que en tots els casos, tant la pregunta com les respostes siguin clares, entenedores i el més breus possibles. Ha d’estar expressada en frases en indicatiu i sense subordinades, i sense que la pregunta contingui disjuntives o alternatives.
Tant la pregunta formulada com les respostes possibles són clares, entenedores i breus, complint la resta de requisits exigits a l’article 11 apartat 5 del RMC.
L’abast territorial o sectorial de la consulta proposada, en aquest cas “tots els inscrits” s’adequa al que disposa l’article 3 punt 2 del RMC que estableix la possibilitat d’adreçar les consultes a la totalitat dels ciutadans registrats al Consell per la República, o a un univers menor, que pot venir limitat per raons de territori, edat, gènere, professió, o de qualsevol altra criteri delimitatiu que pugui establir-se, sempre i quan aquests criteris
selectius dels cridats a participar no resulti discriminatòria o tingui connotacions contràries als drets humans fonamentals, doncs en aquest cas es pretén la participació de tots els inscrits al Consell per la República.
QUART.- Un cop verificades les característiques pròpies de la consulta i considerada l’adequació al Reglament de mecanismes de Consulta la proposta rebuda, la Sindicatura Electoral ACORDA L’APROVACIÓ INICIAL DE LA CONSULTA.
CINQUÈ.- Aquesta aprovació inicial es comunicarà al proposant i es comunicarà a l’equip tècnic del Consell per la República que ha de procedir a la creació del espai al web de consultes perquè el cens proposat a la consulta, en aquest cas el relatiu a la totalitat dels ciutadans registrats al Consell per la República, pugui donar-li suport. Aquest espai web haurà d’estar actiu des de l’endemà de la notificació de l’acceptació de la consulta feta al proposant.
El dia posterior a la comunicació al proposant de l’acceptació de la consulta s’iniciarà el període de 30 dies per l’obtenció del suport requerit per poder procedir a la convocatòria formal de la consulta. En tot cas no s’iniciarà el còmput del període de 30 dies per l’obtenció del suport requerit per poder procedir a la convocatòria de la consulta fins la posada en marxa de l’espai de recollida de suports a l’espai web de consultes a fi i efecte de garantir la transparència, l’objectivitat i el principi d’igualtat en l’accés a tot el desenvolupament del procés de participació.
SISÈ.- A la finalització del període de 30 dies per l’obtenció de suport es verificarà si s’ha rebut el suport requerit, (5 per cent del cens al que va dirigit la consulta i si és general el 5 per cent de suport més el recolzament superior del 5% de 3 de les 8 àrees electorals), a fi i efecte de procedir a l’aprovació de la celebració de la consulta.
Barcelona a 10 de juliol de 2022
La Sindicatura Electoral