DEL CONSELL DE LA REPÚBLICA CATALANA
RESOLUCIÓ nº 67, de 28 d’octubre de 2022, de la Sindicatura Electoral del Consell de la República Catalana, relativa a la proposta de Consulta instada pel Consell Local de Vilanova i la Geltrú nº40 formulada amb el nom: “Assaig de participació ciutadana”.
L’ article 6 punt b) del Reglament de Mecanismes de Consulta atorga legitimitat a les Juntes dels Consells Locals per endegar un procés participatiu per qüestions que són pròpies del seu àmbit territorial.
Les disposicions de l’ article 8 punt 1 en relació a l’article 9 apartat a) del Reglament de Mecanismes de Consulta (RMC) respecte a les competències que li son pròpies a aquesta Sindicatura l’obliguen a intervenir en quant a garant de la transparència, l’objectivitat i el principi d’igualtat en tot el desenvolupament dels processos de democràcia participativa previstos en el RMC.
D’acord amb l´article 11 punts 2, 3, 5 i 6 del RMC la Sindicatura haurà de verificar la legitimació dels proposants i l’adequació temàtica, funcional, territorial i procedimental de qualsevol proposta de consulta que es formuli, sigui d’iniciativa popular o sigui a proposta de qualsevol altra legitimat per endegar un procés participatiu.
No obstant, en el supòsit relatiu a les consultes endegades per les Juntes dels Consells Locals i que l’article 6 punt a) del RMC en limita la legitimitat a qüestions que li són pròpies del seu àmbit territorial, el RMC entra en contradicció amb el que ha previst anteriorment a l’article 4 apartats 1 i 2 on estableix que totes aquelles consultes que no tinguin per objecte qüestions regulades en els articles 1 i 9 del Reglament Fundacional només podran ser proposades pel Govern del Consell o autoritzades per aquest quan són proposades per Ciutadans Registrats. Aquesta regulació implicaria que totes les consultes sobre qüestions d’àmbit local que no tinguessin per objecte temàtica relacionada amb activitats de caràcter polític, social, cultural i econòmic destinades a la implantació i materialització d’un estat independent a Catalunya en forma de República o sobre la política a desenvolupar pel Govern del Consell de la República, quedarien fora de la legitimitat dels Consells Locals al ser qüestions que s’haurien d’incloure en l’àmbit temàtic de l’article 4.2 i que, segons la seva redacció, només podrien ser proposades pel Govern del Consell o autoritzades per aquest si són proposades per Ciutadans Registrats.
En relació amb aquesta contradicció entre el que seria la voluntat del RMC quant a la legitimat dels Consells Locals per endegar processos participatius en l’ àmbit territorial que li és propi (art.6) i la nul.la capacitat que el RMC els hi atorga per proposar-los (Art. 4.2), i atès que l´article 9, lletra f), del RMC estableix entre les funcions de la Sindicatura interpretar i solucionar qualsevol dubte que pugui sorgir en la interpretació del Reglament, la Sindicatura Electoral, en sessió celebrada el 28 d’octubre de 2022 amb l’assistència de tots els seus membres titulars, ha adoptat per unanimitat:
RESOLUCIÓ D´AVALUACIÓ DE LA PROPOSTA DE CONSULTA DEL CONSELL LOCAL DE VILANOVA I LA GELTRÚ: “Assaig de participació ciutadana
”
PRIMER.- Malgrat que l’article 4 del Reglament de Mecanismes de Consulta (en endavant, RMC) semblaria excloure la possibilitat dels Consells Locals d’endegar consultes que no es trobin dins l’abast temàtic i funcional de l’article 4.1 del RMC, això entraria frontalment en contradicció amb la legitimitat que els hi atorga l’article 6 punt b) del mateix Reglament i amb la pròpia naturalesa i finalitat dels Consells Locals del Consell de la República, que precisament allò que pretenen és la connexió del Consell de la República amb cada territori, les seves circumstàncies i les seves necessitats. Per tant, existint una contradicció evident entre els articles 4.2 i 6 b) del RMC i en compliment de les funcions previstes en l’article 9 punt f) hem de concloure que, en aquelles consultes proposades pels Consells Locals sobre qualsevol temàtica no inclosa en l’article 4.1 del RMC, de la mateixa manera que està prevista quan són els Ciutadans Registrats qui les proposen, un cop efectuades per la Sindicatura les comprovacions pertinents sobre la legitimació del proposant i l’adequació temàtica, funcional, territorial i procedimental, hauran de ser autoritzades pel Govern del Consell.
SEGON.- Comprovada la legitimació del proposant, la proposta conté les dades establertes de l’article 11.2 del RMC, que són:
a) Nom de la Consulta: Assaig de participació ciutadana
b) Pregunta de la Consulta: Estàs d’acord en que l’Ajuntament de Vilanova programi un reglament per fer un sistema de consultes vinculants de manera regular a tots els ciutadans per temes d’interès local ?
c) Respostes possibles de la consulta :
-Sí
-No
d) Àmbit territorial o sectorial del cens a consultar :
Local dels registrats a Vilanova i la Geltrú
e) Previsions de calendari de realització : des del dia 26/09 a l’Ú d’octubre
f) Percentatge de vot mínim per considerar aprovada una opció en funció del nombre de respostes possibles: 50% dels vots+1
TERCER.- Complerts els requisits anteriors s’ha procedit a examinar si l’abast temàtic o funcional de la consulta plantejada es troba dins dels paràmetres fixats en l’article 4. RMC pels mecanismes de participació del Consell de la República.
En aquest cas la consulta plantejada es troba dins l’abast temàtic o funcional previst en l’ article 4.2 del RMC, atès que es refereix a aspectes no regulats ni en l’article 1 del Reglament Fundacional (en endavant, RF) on defineix l’objecte propi del Consell de la República ni en l’article 9 del RF, relatiu a les seves funcions.
QUART.- Verificada la legitimitat del proposant, que la consulta conté les dades mínimes exigides a l’article 11 punt 2 del RMC i l’abast temàtic o funcional de la consulta dins del que disposa l’article 4.2 del RMC, en complimentdel que disposa l’article 11 apartat 6 punts b) i d) del RMC s’ha de procedir a la verificació de la pertinència de la pregunta i respostes segons el que exigeix l’article 11 apartat 5 del RMC i la definició i adequació de la consulta a la resta de paràmetres tècnics com l’abast territorial o sectorial
L’article 11 apartat 5 del RMC exigeix que en tots els casos, tant la pregunta com les respostes, siguin clares, entenedores i el més breus possibles. Han d’estar expressades en frases en indicatiu i sense subordinades, i sense que la pregunta contingui disjuntives o alternatives.
Tant la pregunta formulada com les respostes possibles són clares, entenedores i breus, complint la resta de requisits exigits a l’article 11 apartat 5 del RMC.
L’abast territorial o sectorial de la consulta proposada, en aquest cas “Local dels registrats a Vilanova i la Geltrú” s’adequa tant a allò previst a l’article 6 punt b) com a l’article 3 punt 2 del RMC que preveu que les consultes es puguin dirigir a la totalitat dels ciutadans registrats al Consell de la República, o a un univers menor, que pot venir limitat per raons de territori, edat, gènere, professió, o de qualsevol altra criteri delimitatiu que pugui establir-se, sempre i quan aquests criteris selectius dels cridats a participar no resulti discriminatòria o tingui connotacions contràries als drets humans fonamentals.
CINQUÈ.- Un cop verificades les característiques pròpies de la consulta i considerada l’adequació al Reglament de Mecanismes de Consulta de la proposta rebuda, la Sindicatura, en virtut del que disposa l’article 4.2 del RMC i de la pròpia Resolució núm. 19 d’aquesta Sindicatura Electoral ACORDA DONAR TRASLLAT AL GOVERN DEL CONSELL DE LA REPÚBLICA de la consulta plantejada a fi que s’obtingui la necessària autorització.
Barcelona a 28 d’octubre de 2022
La Sindicatura Electoral